Dzisiaj jest: r. Imieniny:

MAPA STRONY PRZEJDŹ DO TREŚCI bip
klawiatura i myszka
E-Urząd
Zdjęcie urzędu
Miasto i Gmina
Zdjęcie z lotu ptaka na tereny inwestycyjne
Inwestycje
Zdjęcie murów
Turystyka

Wydarzenia kulturalne w okolicy

plakat informacyjny, poziomy prostokąt w zielono-brązowyh barwach

Między Polską i Niemcami w Zamku Książ

Opublikowano: 19-10-2021
Fundacja Księżnej Daisy von Pless przy współpracy z Zamkiem Książ w Wałbrzychu oraz Filharmonią Sudecką im. Józefa Wiłkomirskiego zapraszają na wyjątkowe muzyczne spotkanie. W najbliższą niedzielę (24 października) podczas koncertu pt. Między Polską i Niemcami obok Książęcej Orkiestry Salonowej wystąpi wybitna skrzypaczka, Marta Magdalena Lelek.
Marta Magdalena Lelek jest uważana za jedną z najlepszych skrzypaczek młodego pokolenia.
Opisywana przez recenzentów jako „wybitna”, „zachwycająca barwą dźwięku”,   „o zapierającej dech w piersiach technice”, „oczarowująca publiczność wdziękiem   i intensywnością interpretacji”...
Studia wyższe ukończyła z wyróżnieniem w prestiżowej the “Guildhall School of Music & Drama” w Londynie, w klasie skrzypiec Prof. Krzysztofa Śmietany. Jako studentka, miała możliwość doskonalenia się pod kierunkiem Sir Colina Davisa, Maestro Jordi Savalla, the “Takacs Quartet” i wielu innych. Doskonaliła również swoje umiejętności pod kierunkiem Antoniego Cofalika, Prof. Wandy Wiłkomirskiej oraz Prof. Jose Luisa Garcii Asencio.
Występuje z powodzeniem jako solistka z orkiestrami symfonicznymi i kameralnymi (często narodowymi) w Europie, Azji, Ameryce, Ameryce Południowej, Australii, Kanadzie. Koncertowała między innymi z OSEM w Meksyku (Orquesta Sinfonica Estado Mexico), UANL w Meksyku, Orquesta de Camara de Bellas Artes w Mexico City, Narodową Orkiestrą Symfoniczną Tajlandii w Bangkoku, Narodową Orkiestrą Symfoniczną Ukrainy w Kijowie,
Narodową Orkiestrą Symfoniczną Radia i TV Albanii w Tiranie, Sinfonią Toronto w Kanadzie, Baskent Chamber Orchestra w Ankarze, Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Krakowskiej,
Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej. Jako solistka, współpracuje z tak wybitnymi dyrygentami jak Maestro Enrique Batiz, Mirosław Jacek Błaszczyk, Łukasz Borowicz, Massimiliano Caldi, Jose Luis Luna Castillo, Peter
Dąbrowski, Rafał Jacek Delekta, Michał Dworzyński, Hobart Earle, Gudni Emilsson, Stefan Fraas, Jerzy Kosek, Wojciech Michniewski, Marc Moncusi, Marcin Nałęcz-Niesiołowski,
Michał Nesterowicz, Charles Olivieri – Munroe, Marek Pijarowski, Paweł Przytocki, Miguel Salmon del Real, Jerzy Salwarowski, Lior Shambadal, Volodymir Sirenko, Pasquale Veleno, Igor Verbitzky, Claude Villaret, Oliver Weder, Tadeusz Wojciechowski.
Jej wykonania charakteryzuje ciekawy i nietypowy dobór repertuaru, który obejmuje między innymi koncerty skrzypcowe: Benjamina Brittena, Williama Waltona, Vaughana Williamsa, Albana Berga (Pamięci Anioła), Igora Strawińskiego, Samuela Barbera, Ferrucio Busoniego, Castelnuovo-Tedesco, Carla Nielsena, Yevgena Stankovycha nr.2, Andrzeja Panufnika, Davida Tukici, Carla Amadeusa Hartmanna, Paula Hindemitha oraz napisany dla niej i jej zadedykowany koncert skrzypcowy Karla Fioriniego nr 2 (Premiera tego dzieła odbyła się w maju 2012 z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Tajlandii w Bangkoku)Marta Magdalena Lelek ma również w swoim dorobku płytę CD z koncertami skrzypcowymi
Karla Fioriniego wydaną przez brytyjską firmę fonograficzną „Divine Art” (dystrybucja Naxos).
Od 2012 roku prowadzi letnie kursy mistrzowskie dla solistów skrzypcowych w Pałacu w Rybnej.
Była stypendystką Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Fundacji Kultury Polskiej, the Corporation of London, the Myra Hess Trust (Londyn), the Worshipful Company of
Musicians (Londyn), the Cripplegate Foundation (Londyn). Gra na węgierskich skrzypcach (Janos Spiegel – Budapest 1926)
Recenzje z koncertów:

“...Owacjami na stojąco melomani dziękowali skrzypaczce Marcie Lelek za przepiękne wykonanie koncertu skrzypcowego d-moll Jeana Sibeliusa. Do oklasków dołączył się Stefan
Fraas, niemiecki dyrygent, który w tymże koncercie poprowadził orkiestrę...”
“...Marta Lelek, studentka i stypendystka renomowanej londyńskiej uczelni, zachwyciła doskonałą techniką , różnorodnością dźwiękową oraz specyficzną, niemal dziewczęcą
delikatnością niezwykle pasującą do klimatu “północnej”, zimno – namiętnej muzyki fińskiego kompozytora – Sibeliusa. Orkiestra świetnie dopasowała się do jej niemęskiej interpretacji.
Precyzja i niemiecki “ordnung” Fraasa doskonale zaś z nią współgrał...”
“....Kilka minut później na scenie pojawiła się Marta Magdalena Lelek, jedna z najlepszych polskich skrzypaczek młodego pokolenia. Wykonując trzyczęściowy koncert na skrzypce i
orkiestrę smyczkową Andrzeja Panufnika: Rubato, Adagio i Vivace, zagrała tak, jakby życzył sobie tego sam kompozytor. Ukazała publiczności swoją wrażliwość i wdzięk oraz energię i
muzykalność, popisując się przy tym niezwykłą techniką. W dalszej części wieczoru publiczność wysłuchała znakomitego wykonania “Koncertu skrzypcowego” Samuela Barbera (w wyk. M.M.Lelek)....”
“...Solistka (M.M.Lelek) z właściwym sobie wdziękiem i finezją techniczną, krok po kroku odsłaniała całe piękno najeżonej trudnościami kompozycji..”. (koncert skrzypcowy Williama
Waltona) 

„Marta Magdalena Lelek, wspierana przez orkiestrę, perfekcyjnie oddała wszelkie niuanse, czerpiącego z folkloru, dzieła Panufnika. Oczarowała również publiczność nienaganną
techniką, niewyobrażalnym dla zwykłych śmiertelników opanowaniem instrumentu oraz głębią i subtelnością interpretacji. Koncert skrzypcowy w interpretacji Marty Magdaleny Lelek zyskał zupełnie nowy wymiar – nic dziwnego, że jego wykonanie zostało nagrodzone owacją na stojąco i długo nie milknącymi owacjami. Niewątpliwie był to jeden z najjaśniejszych momentów tegorocznej edycji Festiwalu „Sacrum et Musica” – kto wie, czy zarazem nie jeden z najlepszych koncertów w jego już ośmioletniej historii. Dlatego warto śledzić program wciąż trwającego Festiwalu, bo prawdziwe muzyczne wydarzenia dzieją się często tuż obok i nie można przechodzić obok nich obojętnie!...” 

Książęca Orkiestra Salonowa pod dyrekcją Jerzego Koska,   dyrygent koncertu – Warcisław Kunc

Mateusz Mykytyszyn - prowadzenie

Program:

J.S.Bach Aria in G

H.Czyż Canzona di barocco

J.Pachelbel Canon

M.Górecki Concerto-Notturno

Wstęp bezpłatny po wcześniejszej rezerwacji: info@ksiaz.walbrzych.pl. Liczba miejsc ograniczona.

Autor: Mateusz Mykytyszyn/ Wydział PK

Liczba wyświetleń: 54

Powrót