Załatwiaj sprawy urzędowe przez internet na ePUAP
Urząd Miejski w Świebodzicach został wpisany na listę punktów potwierdzających Profil Zaufany ePUAP. Profil to zestaw informacji identyfikujących i opisujących osobę będącą użytkownikiem konta na ePUAP – bezpłatnej platformy do kontaktu z różnymi urzędami. Dzięki temu można już także w Świebodzicach załatwić sprawę urzędową szybko, wygodnie i bez kolejek.
Potwierdzenia profilu można dokonać w godzinach pracy UM (bud. ratusza) ul. Rynek 1, pok. nr 8.
Posiadacz profilu zaufanego ePUAP uzyskuje dostęp do funkcji:
- „podpisu potwierdzonego profilem zaufanym ePUAP” – podpisu elektronicznego umożliwiającego uwierzytelnienie dokumentów elektronicznych wnoszonych do organów administracji publicznej oraz potwierdzenie faktu otrzymania dokumentów elektronicznych doręczanych przez te organy,
- elektronicznej identyfikacji własnej osoby w systemach teleinformatycznych.
Co to jest ePUAP
ePUAP to skrót nazwy Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej. To miejsce, gdzie usługi są udostępniane. Dzięki ePUAP załatwisz wiele spraw w różnych urzędach bez wychodzenia z domu — przez internet, w wybranym przez siebie czasie i w dowolnym miejscu.
Co zyskasz
Przez ePUAP możesz korzystać z usług — elektronicznie, szybko, wygodnie i bezpiecznie:
- załatwić wiele spraw w różnych urzędach,
- sprawdzać na bieżąco statusy spraw i wniosków,
- odbierać i wysyłać urzędową korespondencję.
Wszystkie te usługi są dostępne przez internet, więc możesz z nich korzystać, kiedy chcesz i gdzie chcesz.
Każda wysyłka i odbiór pisma przez ePUAP ma urzędowe poświadczenie odbioru (UPO), które jest tak samo ważne jak awizo.
Jakie urzędy i jakie sprawy obsługuje ePUAP
Coraz więcej spraw możesz załatwić przez internet, bo coraz więcej urzędów udostępnia swoje usługi na ePUAP. Są to między innymi:
- samorządy, w tym urzędy gminy — złóż wniosek o dowód dla siebie lub dziecka; zgłoś utratę lub zniszczenie dowodu albo prawa jazdy; zawiadom o sprzedaży samochodu; dopisz się do spisu wyborców,
- USC (urzędy stanu cywilnego) — uzyskaj odpisy aktów: małżeństwa, urodzenia, zgonu, lub inne dokumenty; zgłoś urodzenie dziecka,
- ZUS (Zakład Ubezpieczeń Społecznych) — sprawdź, czy pracodawca cię ubezpieczył i jaką dostaniesz emeryturę; przejrzyj swoje zwolnienia lekarskie i składki,
- NFZ (Narodowy Fundusz Zdrowia) — odbierz przed wyjazdem za granicę kartę EKUZ (Europejska Karta Ubezpieczenia Zdrowotnego),
- US (urzędy skarbowe) — sprawdź swoje rozliczenia podatkowe; zgłoś spadek lub darowiznę,
- KRK (Krajowy Rejestr Karny) — pobierz zaświadczenie o niekaralności,
- UP (urzędy pracy) — zarejestruj się jako osoba bezrobotna i korzystaj ze szkoleń,
- Rejestr PESEL i Rejestr Dowodów Osobistych — sprawdź swoje dane i dokumenty,
- inne urzędy administracji publicznej (centralne, regionalne i lokalne) oraz instytucje publiczne — zarejestruj działalność gospodarczą; złóż wniosek o Kartę Dużej Rodziny; wyślij pismo ogólne, gdy nie ma formularza do załatwienia twojej sprawy.
Samo konto na platformie ePUAP zakładasz od ręki. Natomiast profil zaufany możesz założyć oraz:
od razu potwierdzić przez internet, na przykład skorzystać z bankowości elektronicznej — wtedy OD RAZU możesz zacząć załatwiać sprawy przez internet,
potwierdzić później — w ciągu 14 dni w wybranym miejscu (punkcie potwierdzającym) — wtedy z usług na ePUAP zaczniesz korzystać dopiero PO POTWIERDZENIU PROFILU.
Źródło: obywatel.gov.pl
Powrót