PYTANIE: 2807 Imię/NICK: Marek
ODPOWIEDŹ:
Szanowny Panie Marku,
Istnieje taka możliwość, aby obywatel uzyskał dane osobowo-adresowe osoby trzeciej. Umożliwia to ustawa z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności (Dz. U. z 2021, poz. 510 t.j.) a dokładniej Art. 46 ust. 2 pkt 1, który stanowi że: Dane, o których mowa w ust.1 […dane z rejestru mieszkańców oraz rejestru PESEL…] mogą być udostępnione osobom i jednostkom organizacyjnym, jeżeli wykażą w tym interes prawny.
Zgodnie z ww. ustawą należy:
1. Złożyć Wniosek o udostępnienie danych jednostkowych z rejestru mieszkańców oraz rejestru PESEL do Burmistrza Miasta Świebodzice. (wzór wniosku (Załącznik Nr 1) został określony w rozporządzeniu Ministra Cyfryzacji z dnia 26 czerwca 2019 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie określenia wzorów wniosków o udostępnienie danych z rejestru mieszkańców i rejestru PESEL oraz trybu uzyskiwania zgody na udostępnienie danych po wykazaniu interesu faktycznego (Dz. U. z 2019 r., poz. 1212)).
- Do złożonego wniosku załączyć dowód wniesionej opłaty w kwocie 31,00 zł za udostępnienie danych jednostkowych – podstawa prawna: rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 22 grudnia 2017 r. w sprawie opłat za udostępnienie danych z rejestrów mieszkańców oraz rejestru PESEL (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 2482). Ww. opłatę można wnieść w kasie tut. Urzędu lub na następujące konto bankowe:
BNP Paribas Bank Polska S.A.
Nr 91 2030 0045 1110 0000 0229 7270
- Załączyć dokumenty potwierdzające, że z osobą wskazaną we wniosku łączy go stosunek prawny wynikający z przepisów prawa materialnego oraz dokładnie wskazać okoliczności uzasadniające żądanie. Zgodnie z art. 46 ust. 2 pkt 1 ustawy o ewidencji ludności dane min. rejestru mieszkańców mogą być udostępniane osobom i jednostkom organizacyjnym, jeżeli wykażą w tym interes prawny. Z ww. artykułu wynika fakt, że to na stronie żądającej udostępnienia danych spoczywa obowiązek udowodnienia istnienia interesu prawnego upoważniającego do otrzymania danych.
- Wniosek składa się w formie pisemnej (osobiście lub pocztą) lub w postaci dokumentu elaktronicznego przy wykorzustaniu środków komunikacji elektronicznej na zasadach określonych w ustawie z dnia 17 lutego 2005 o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne. Zatem wyklucza to złożenie wniosku i otrzymanie odpowiedzi pocztą e-mailową. Jedyną dopuszczalną formą złożenia wniosku w postaci elektronicznej jest złożenie go poprzez platformę e-PUAP opatrzonym podpisem elektronicznym (kwalifikowanym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym).
Z opisanego przez Pana przypadku nie wynika, że w chwili obecnej posiadł Pan interes prawny w uzyskaniu danych, ponieważ zgodnie z orzecznictwem interes prawny nie może być interesem przewidywanym w przyszłości ani hipotetycznym, ewentualny zamiar zawiadomienia Prokuratury o przestępstwie nie może być uznany za wystarczający do posiadania interesu prawnego. Ponadto wnioskodawca może złożyć do Prokuratury pismo procesowe nawet bez zachowania warunków formalnych, bowiem sytuacja taka jest prawnie uregulowana w art. 130 § 1 kpc.
W odniesieniu do kwestii podania aktualnego adresu zameldowania uprzejmie wyjaśniam, że zgodnie z ww. ustawą o ewidencji ludności organy gmin (wójtowie, burmistrzowie i prezydenci) są uprawnieni są do udostępniania danych z rejestru mieszkańców oraz z rejestru PESEL według aktualnego stanu rejestrów, bez względu na to czy dana osoba w nim figuruje bądź nie, natomiast nie ma umocowania prawnego czynność w postaci ustalania aktualnego zameldowania bądź pobytu obywateli w przypadku kiedy nie toczy się przeciw nim postępowanie administracyjne, choć sam fakt obowiązku rejestracji pobytu (meldunek stały lub czasowy) powinien potwierdzić pobyt osoby pod danym adresem.
Paweł Ozga
Burmistrz Miasta Świebodzice
Liczba wyświetleń: 171
Powrót