Dzisiaj jest: r. Imieniny:

MAPA STRONY PRZEJDŹ DO TREŚCI bip
klawiatura i myszka
E-Urząd
Zdjęcie urzędu
Miasto i Gmina
Zdjęcie z lotu ptaka na tereny inwestycyjne
Inwestycje
Zdjęcie murów
Turystyka

Aktualności

Zdjęcie Ratusza Miejskiego

Radni nie przyjęli części zmian w budżecie

Opublikowano: 30-08-2021
W środę, 25 sierpnia, radni obradowali na XLVIII sesji. W porządku obrad znalazło się 17 projektów uchwał w sprawie:

1) zmian budżetu gminy Świebodzice na 2021 r.;       

2) zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy Świebodzice na lata 2021-2027;         

3) zmiany Statutu Ośrodka Pomocy Społecznej w Świebodzicach;           

4) zmiany wzoru wniosku o przyznanie dodatku mieszkaniowego;           

5) określenia wzoru wniosku o wypłatę dodatku energetycznego;

6) wyrażenia zgody na zawarcie porozumienia międzygminnego dotyczącego zapewnienia wsparcia w mieszkaniu chronionym osobom z terenu Gminy Żarów przez Gminę Świebodzice;    

7) uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obszaru położonego w obrębach: Ciernie 4 i Śródmieście 3 w Świebodzicach;   

8) uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obszaru położonego w obrębach: Ciernie 4 i Ciernie 5 w Świebodzicach;            

9) uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego terenu obejmującego część obszaru wzdłuż ul. Przemysłowej, obręb Pełcznica 1 w Świebodzicach;

10) przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obszaru położonego w rejonie ul. Solnej, obręb Pełcznica 2 w Świebodzicach;

11) nadania nazwy ulicy;  

12) przyjęcia „Programu Ochrony Środowiska dla Miasta Świebodzice na lata 2021-2024 z perspektywą do roku 2028”;         

13) opinii o celowości wniesienia oraz wyceny wkładu niepieniężnego (aportu) do spółki – Zakład Wodociągów i Kanalizacji sp. z o.o. z siedzibą w Świebodzicach;  

14) zaliczenia dróg do kategorii dróg gminnych;        

15) przyjęcia projektu regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków na terenie Gminy Świebodzice;          

16) ustalenia stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi i ustalenia stawki opłaty za pojemnik o określonej pojemności;        

17) uchwalenia wieloletniego planu rozwoju i modernizacji urządzeń wodociągowych i urządzeń kanalizacyjnych na lata 2021-2025.

Posiedzenie rozpoczęła w zastępstwie za nieobecnych Przewodniczącą Halinę Mądrą i Wiceprzewodniczącego Tomasza Czekaja Wiceprzewodnicząca Aneta Dobosz. W punkcie zmian porządku obrad głos zabrał Zastępca Burmistrza Tobiasz Wysoczański, który poinformował, że w odpowiedzi na wniosek części radnych, zwraca się o rezygnację z dyskusji nad dwoma ze zgłoszonych projektów uwag w sprawie przyjęcia „Programu Ochrony Środowiska dla Miasta Świebodzice na lata 2021-2024 z perspektywą do roku 2028” i uchwalenia wieloletniego planu rozwoju i modernizacji urządzeń wodociągowych i urządzeń kanalizacyjnych na lata 2021-2025. Takie działanie pozwoli radnym na zapoznanie się z obszernymi dokumentami w dłuższym czasie. W odpowiedzi radny Rady Miejskiej Bogdan Kożuchowicz złożył wniosek merytoryczny o zdjęcie przedmiotowych projektów z porządku obrad, na co zgodę wyraził w imieniu wnioskodawcy Zastępca Burmistrza Tobiasz Wysoczański.

Po głosowaniu radni rozpoczęli procedowanie nad pozostałymi dokumentami. Podczas dyskusji nad zmianami w budżecie gminy Świebodzice na rok 2021 wniosek merytoryczny złożył radny Sebastian Biały. Zawnioskował o pozostawienie w projekcie jedynie środków na część zadań, m.in. modernizację przejść w rejonie ul. Świdnickiej 50 i ul. Wolności 23, utworzenie i wyposażenie Klubu Senior+II w Świebodzicach na Osiedlu WSK, oraz Remont wraz z przebudową budynku Szkoły Podstawowej nr 3 w Świebodzicach wraz z otoczeniem. Jednocześnie uniemożliwił zabezpieczenie środków w kwocie 30 tys. zł, które miały pozwolić na rozpoczęcie prac remontowych w Ratuszu Miejskim, w ramach, których miałoby docelowo powstać Biuro Obsługi Klienta na parterze obiektu. Sekretarz Miasta Sabina Cebula starała się wytłumaczyć nie tylko radnym, ale również oglądającym transmisję Mieszkańcom, że Ratusz to budynek zabytkowy i wymaga nakładów. Dynamicznie zmieniająca się rzeczywistość, również wymusza konieczność dostosowywania budynków administracji publicznej do wymogów klientów. Obecnie, aby załatwić część spraw, trzeba udać się na II piętro. Stwarza to duże problemy dla osób starszych oraz niepełnosprawnych. Dlatego potrzebne jest utworzenie miejsca, które będzie usytuowane na parterze, gdzie w asyście pracownika, każdy może wypełnić wniosek, czy dopytać o interesujące go zagadnienie, usiąść przy stoliku i spokojnie wypełnić wniosek. Sekretarz Miasta zaapelowała o rozwagę i przypomniała, że takie pomieszczenie raz utworzone, będzie służyć mieszkańcom przez wiele kolejnych lat. Ponadto planowane zmiany nie tylko usprawnią obsługę klienta, ale również obejmą przebudowę Wydziału IT. Jest to komórka, w której ze względu na charakter pracy wszyscy pracownicy powinni pracować w jednym pomieszczeniu. Pozwoli to na uzyskanie komplementarnych informacji bez potrzeby dodatkowego przemieszczania się po Urzędzie. Niestety mimo obszernych tłumaczeń radny Sebastian Biały wyraził opinię, że w jego przekonaniu utworzenie Biura Obsługi Klienta nie jest obecnie potrzebą najpilniejszą, a środki można wydatkować na inny cel. Zawnioskowane przez radnego zmiany w projekcie uchwały objęły również środki finansowe, o które wnioskowały świebodzickie placówki oświatowe i opiekuńcze. Były potrzebne m.in. na zakup materiałów i pomocy dydaktycznych przez Szkołę Podstawową nr 2 w ramach projektu „Edukacja warta zachodu”, na zwiększenie liczby zajęć dla dzieci z niepełnosprawnościami w Szkole Podstawowej nr 1 oraz wyposażenia, środków czystości i środków higienicznych w ramach projektu „Nowe miejsca żłobkowe dla świebodzickich maluchów”.   W związku z przedłużaniem się dyskusji glos zabrał radny Rady Miejskiej Janusz Kościukiewicz, który wskazał, że miejscem do szczegółowego omawiania przesunięć w budżecie jest posiedzenie komisji, a nie sesja. Po wyczerpaniu uwag Wiceprzewodnicząca Aneta Dobosz zarządziła głosowanie nad wnioskiem merytorycznym, który został przyjęty. Następnie radni przyjęli również projekt uchwały w sprawie zmian budżetu Gminy Świebodzice na rok 2021, a w konsekwencji również zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej.

Radni w toku obrad uchwalili miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego  obszarów położonych w obrębach: Ciernie 4, Śródmieście 3, Ciernie 4, Ciernie 5, Pełcznica 1. Zdecydowali jednak o odrzuceniu projektu uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obszaru położonego w rejonie ul. Solnej. Decyzja spowodowana była przekonaniem, że nowy plan zagospodarowania naruszy dotychczasowy ład przestrzenny, który obejmuje zabudowę jednorodzinną. Jednogłośnie przyjęto projekty uchwał w sprawie opinii o celowości wniesienia oraz wyceny wkładu niepieniężnego (aportu) do spółki – Zakład Wodociągów i Kanalizacji sp. z o.o. z siedzibą w Świebodzicach, zaliczenia dróg do kategorii dróg gminnych i przyjęcia projektu regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków na terenie Gminy Świebodzice.

Ostatnim omawianym projektem była uchwała w sprawie ustalenia stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi i ustalenia stawki opłaty za pojemnik o określonej pojemności. Na wniosek radnego Janusza Kościukiewicza Prezes ZGK Świebodzice Sp. z o.o. Grzegorz Cabanek wyjaśnił radnym i Mieszkańcom oglądającym sesję, jakie są poszczególne składowe kwoty w wysokości 31,00 zł miesięcznie od 1 mieszkańca. Poprzednia stawka w Świebodzicach obowiązywała od 1 września 2019 r. i nie była zmieniana. Znaczny wzrost cen za składowanie odpadów, wzrost ceny zagospodarowania poszczególnych frakcji odpadów, wzrost minimalnego wynagrodzenia, skokowych różnic w cenach paliw i energii oraz kosztu dostosowania instalacji do nowych przepisów wymusiły zmiany opłat pozwalające na bilansowanie się systemu. Wzrost cen był widoczny w całym kraju, jednak w Świebodzicach radni opozycyjni odrzucali projekty uchwał w tej sprawie. Spowodowało to duże straty w spółce ZGK Świebodzice, odpowiedzialnej za gospodarowanie odpadami na terenie Gminy. Sześciu  radnych wiedząc, że taka sytuacja nie może nadal trwać, podjęła decyzję o zagłosowaniu za projektem uchwały: Grażyna Bieniada, Ewa Dziwosz, Jan Klepiec, Janusz Kościukiewicz, Zdzisław Pantal, Adam Pofelski. 4 radnych była przeciw: Aneta Dobosz, Marek Gąsior, Bogdan Kożuchowicz, Sławomir Łukawski. Czterech radnych wstrzymało się od głosu: Patryk Biały Halina Mądra, Adam Tobiasz, Krystian Wołoszyn. Tym samym nowe stawki opłat zostały przyjęte. Nie bez znaczenia jest również fakt, że 7 radnych opuściło obrady tuż po godzinie 19:00.  

Po wyczerpaniu porządku obrad i zgłoszeniu interpelacji i zapytań Przewodnicząca Halina Mądra  zamknęła posiedzenie.

Autor: Wydział PK

Liczba wyświetleń: 496

Powrót