II sesja Rady Miejskiej w Świebodzicach
Na posiedzeniu obecnych było 21 Radnych. W porządku obrad znalazło się 21 projektów uchwał w sprawie:
1) zmian budżetu Gminy Świebodzice na rok 2024,
2) zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy Świebodzice na lata 2024 – 2032,
3) pokrycia części kosztów gospodarowania odpadami komunalnymi z dochodów własnych niepochodzących z pobranej opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi,
4) uchwalenia Gminnego Programu Przeciwdziałania Przemocy Domowej i Ochrony Osób Doznających Przemocy Domowej dla Gminy Świebodzice na lata 2024 – 2030,
5) powołania komisji stałych Rady Miejskiej w Świebodzicach,
6) wyboru członków Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej w Świebodzicach,
7) wyboru członków Komisji Skarg, Wniosków i Petycji Rady Miejskiej w Świebodzicach,
8) wyboru członków Komisji Budżetu i Planowania Przestrzennego Rady Miejskiej w Świebodzicach,
9) wyboru członków Komisji Oświaty, Wychowania i Kultury Rady Miejskiej w Świebodzicach,
10) wyboru członków Komisji Zdrowia, Sportu i Pomocy Społecznej Rady Miejskiej w Świebodzicach,
11) wyboru członków Komisji Gospodarki Komunalnej, Leśnictwa, Rolnictwa i Ochrony Środowiska Rady Miejskiej,
12) wyboru członków Komisji Gospodarki Mieszkaniowej Rady Miejskiej w Świebodzicach,
13) wyboru członków Komisji Handlu, Usług, Rynku Pracy, Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego Rady Miejskiej w Świebodzicach,
14) wyboru przewodniczącego Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej w Świebodzicach,
15) wyboru przewodniczącego Komisji Skarg, Wniosków i Petycji Rady Miejskiej w Świebodzicach,
16) wyboru przewodniczącego Komisji Budżetu i Planowania Przestrzennego Rady Miejskiej w Świebodzicach,
17) wyboru przewodniczącego Komisji Oświaty, Wychowania i Kultury Rady Miejskiej w Świebodzicach,
18) wyboru przewodniczącego Komisji Zdrowia, Sportu i Pomocy Społecznej Rady Miejskiej w Świebodzicach,
19) wyboru przewodniczącego Komisji Gospodarki Komunalnej, Leśnictwa, Rolnictwa i Ochrony Środowiska Rady Miejskiej w Świebodzicach,
20) wyboru przewodniczącego Komisji Gospodarki Mieszkaniowej Rady Miejskiej w Świebodzicach,
21) wyboru przewodniczącego Komisji Handlu, Usług, Rynku Pracy, Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego Rady Miejskiej w Świebodzicach,
22) ustalenia wynagrodzenia dla Burmistrza Miasta Świebodzice.
Na początku Przewodniczący Rady Miejskiej Zdzisław Pantal poinformował, że zgodnie z §115 Statutu Gminy Świebodzice zgłoszone zostało powstanie 4 klubów Radnych:
- Głos Mieszkańców Świebodzic – 6 radnych;
- Projekt Świebodzice – 5 radnych;
- Świebodzice ponad podziałami – 4 radnych;
- Wspólne Świebodzice – 6 radnych.
Po przedstawieniu sprawozdania z działalności międzysesyjnej przez Burmistrza Miasta rozpoczęło się procedowanie projektów uchwał.
Pierwszy z nich w sprawie zmian w budżecie gminy szczegółowo przedstawiła Skarbnik Miasta Monika Kupczyńska. Wypowiedź uzupełnił również Burmistrz Miasta. W toku dyskusji Radni Rady Miejskiej 11 głosami przeciw odrzucili wniosek merytoryczny Radnego Bogdana Kożuchowicza o wykreślenie z §11 projektu uchwały pkt.: 2,3,5. Ostatecznie dokument otrzymał poparcie 11 Radnych. Takim samym wynikiem zakończyło się głosowanie nad zmianami w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy na lata 2024-2032. Przyjęte większością głosów zostały również dwa kolejne projekty w sprawie pokrycia części kosztów gospodarowania odpadami komunalnymi z dochodów własnych niepochodzących z pobranej opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz uchwalenia Gminnego Programu Przeciwdziałania Przemocy Domowej i Ochrony Osób Doznających Przemocy Domowej dla Gminy Świebodzice na lata 2024 – 2030.
Po rozpoczęciu dyskusji w sprawie powołania komisji stałych Rady Miejskiej, wniosek merytoryczny o nieokreślanie maksymalnej liczby ich członków złożył Radny Łukasz Kwadrans. Wniosek nie uzyskał wymaganej większości, zaś projekt został przyjęty 11 głosami za. W trakcie posiedzenia wybrano składy osobowe oraz Przewodniczących poszczególnych komisji.
I. Komisja Rewizyjna:
Przewodniczący Tomasz Meges.
Członkowie: Agata Koperska, Łukasz Kwadrans, Sławomir Łukawski, Adam Pofelski, Bartosz Woźniak.
II. Komisja Skarg, Wniosków i Petycji:
Przewodniczący Bartosz Woźniak.
Członkowie: Ewelina Głąbiak, Łukasz Kwadrans, Sławomir Łukawski, Adam Pofelski.
III. Komisja Budżetu i Planowania Przestrzennego:
Przewodniczący: Adam Pofelski.
Członkowie: Kamil Kmieciak, Bogdan Kożuchowicz, Jarosław Krzan, Zofia Marek, Tomasz Megas, Zbigniew Wółkiewicz.
IV. Komisja Oświaty, Wychowania i Kultury:
Przewodnicząca: Agata Koperska.
Członkowie: Mateusz Brzuchacz, Małgorzata Daszkiewicz, Zofia Marek, Katarzyna Woźniak.
V. Komisja Zdrowia, Sportu i Pomocy Społecznej:
Przewodniczący: Mateusz Brzuchacz.
Członkowie: Małgorzata Daszkiewicz, Marek Gąsior, Ewelina Głąbiak, Kamil Kmieciak, Agata Koperska, Krystian Wołoszyn.
VI. Komisja Gospodarki Komunalnej, Leśnictwa, Rolnictwa i Ochrony Środowiska:
Przewodniczący: Zbigniew Wółkiewicz.
Członkowie: Mateusz Brzuchacz, Aneta Dobosz, Bogdan Kożuchowicz, Wojciech Latuszek, Piotr Ślęzak, Bartosz Woźniak.
VII. Komisja Gospodarki Mieszkaniowej:
Przewodnicząca Ewelina Głąbiak.
Członkowie: Tomasz Meges, Katarzyna Woźniak.
VIII. Komisja Handlu, Usług, Rynku Pracy, Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego:
Przewodnicząca: Katarzyna Woźniak.
Członkowie: Mateusz Brzuchacz, Aneta Dobosz, Marek Gąsior, Jarosław Krzan, Wojciech Latuszek, Piotr Ślęzak, Krystian Wołoszyn, Zbigniew Wółkiewicz.
W trakcie wyboru przewodniczących komisji, pomimo szczegółowego wyjaśnienia Radnym zasad głosowania na poszczególnych kandydatów, Radny Łukasz Kwadrans świadomie łamał zasady głosowania. Głosując jednocześnie za dwoma kandydatami, doprowadził do sytuacji, w której konieczna była dwukrotna reasumpcja głosowania. To działanie służyło jedynie wywołaniu chaosu na sali posiedzeń i wydłużeniu obrad.
Ostatnia procedowana uchwała w sprawie ustalenia wynagrodzenia dla Burmistrza Miasta Świebodzice została przyjęta 12 głosami radnych.
Po wyczerpaniu porządku obrad Radni złożyli interpelacje i zapytania. Jako pierwszą interpelację złożoną przez Radną Agatę Koperską odczytał Przewodniczący Rady Miejskiej Zdzisław Pantal. Była to prośba o rozważenie możliwości zmiany trasy i utworzenia dodatkowych przystanków autobusów miejskich z uwagi na prowadzone prace i zamknięcie dla ruchu ulicy Kasztanowej. Kolejny wniosek w imieniu Mieszkańców odczytał Radny Bogdan Kożuchowicz, a dotyczył on renowacji terenu wokół Krzyża Milenijnego. Następnie Radna Aneta Dobosz złożyła zapytanie dotyczące zagospodarowania terenu przy ul. Sikorskiego na parking oraz interpelację w sprawie możliwości utworzenia miejsca rekreacji z murawą, ławkami i wiatą na terenie niezagospodarowanego boiska przy ul. Zamkowej. W odpowiedzi Burmistrz Miasta zapewnił, że oczywiście takie miejsce jest Mieszkańcom potrzebne. Należy jednak w pierwszej kolejności określić możliwości zagospodarowania tego terenu oraz kosztorys prac. O głos poprosił również Radny Krystian Wołoszyn, który zapytał o wywiad udzielony przez Burmistrza Miasta lokalnej gazecie, a dotyczący wyborów samorządowych, które odbyły się w kwietniu. Włodarz podkreślił, że sesja Rady Miejskiej to nie jest miejsce na podsumowanie kampanii wyborczej, jednak mimo wszystko nie dał się sprowokować i wyczerpująco odpowiedział na pytanie. Radny nie ustawał w dyskusji, prosząc o kolejny głos ad vocem. Dopiero po interwencji kolejnych członków Rady dyskusję zakończono. Wiceprzewodniczący Rady Wojciech Latuszek złożył interpelację dotyczącą zniczy ustawianych przed Mauzoleum rodziny von Kramsta na cmentarzu komunalnym przy ulicy Wałbrzyskiej. Podniósł kwestię ochrony zabytku oraz możliwego zagrożenia pożarowego. Burmistrz Miasta Paweł Ozga wyjaśnił, że wieloletnim zwyczajem jest ustawianie przez ludzi, którzy nie mają mogił na tym cmentarzu, a chcą uczcić pamięć swoich zmarłych zniczy w okolicach i przed Mauzoleum. Przyznał również, że w ostatnich latach zjawisko to jest nasilone. Dlatego zasadne jest ograniczenie możliwości ustawiania tam zniczy, zadeklarował również, że Gmina, jeśli tylko pojawi się możliwość, zawnioskuje o środki na renowację tego cennego zabytku. Radny Marek Gąsior zwrócił się z zapytaniem, czy Gmina może rozważyć zakup samochodu dostawczego oraz Melexa dla spółki OSIR.
Na koniec Przewodniczący Rady Miejskiej odczytał petycję Mieszkańców ulicy Lawendowej, Sielskiej oraz Ciernie 52/54/54G/54b w sprawie budowy nawierzchni ww. ulic wraz z oświetleniem i kanalizacją deszczową. Burmistrz Miasta Paweł Ozga zapewnił, że Gmina dołoży wszelkich starań, aby pozyskać środki na kolejne inwestycje ważne dla Mieszkańców.
Na koniec Przewodniczący Rady Miejskiej przekazał informacje, które wpłynęły do Biura Rady. Następnie zamknął obrady.
Liczba wyświetleń: 421
Powrót