Zmiany w obsłudze rejestru CEIDG
Ministerstwo Rozwoju i Technologii planuje wprowadzić zapowiadane już zmiany w obsłudze rejestru Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, co wiąże się również z publikacją nowych wzorów formularzy CEIDG od 13 grudnia 2021r.
Do najważniejszych zmian należą:
- Sposób obsługi przedsiębiorców w CEIDG,
- Przeniesienie usług elektronicznych dla przedsiębiorców, tj. usługi założenia działalności gospodarczej, zmiany danych, zawieszenia, wznowienia i zamknięcia działalności gospodarczej ze strony ceidg.gov.pl na serwis Biznes.gov.pl,
- Wprowadzenie nowych wzorów formularzy, instrukcji oraz zaświadczeń:
- Formularz wniosku CEIDG-1 z instrukcją,
- Formularze załączników CEIDG (MW, RD, RB, POPR, PN, SC, ZS),
- Zaświadczenia i wydruki z CEIDG.
Usługi dla przedsiębiorców i Konto Przedsiębiorcy
Usługi dla przedsiębiorców, dotychczas dostępne na stronie ceidg.gov.pl, zostaną całkowicie przeniesione na portal Biznes.gov.pl. To oznacza, że nie będzie już możliwe wypełnianie przez przedsiębiorcę np. formularza wniosku CEIDG-1, gdyż zostanie on zastąpiony intuicyjnym kreatorem – usługą online. Usługi założenia jednoosobowej działalności gospodarczej oraz zmiany, zawieszenia, wznowienia i zamknięcia jdg dostępne są bezpośrednio pod adresem: Biznes.gov.pl/wniosek-ceidg. Nie zmieni się natomiast sposób obsługi wniosków przez urzędników od strony Aplikacji urzędnika. Dodatkowo dane przedsiębiorców, złożone wnioski i operacje na wpisie będą dostępne dla firm po zalogowaniu w portalu Biznes.gov.pl, w zakładce Konto Przedsiębiorcy. Od początku października br. przedsiębiorcy otrzymali również możliwość założenia adresu do e-Doręczeń w Koncie Przedsiębiorcy, który w przyszłości usprawni wymianę korespondencji z urzędami.
Integracja serwisów CEIDG i Biznes.gov.pl jest jednym z efektów projektu UE pt.: „Konto przedsiębiorcy – usługi online dla firm w jednym miejscu”, którego celem jest uproszczenie formalności podczas zakładania i prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. Jego celem jest ułatwienie firmom dostępu do niezbędnych informacji i e-usług, bez potrzeby rejestracji w kilku serwisach. Już dziś przedsiębiorca, który posiada lub założy konto na Biznes.gov.pl, może w nim sprawdzić swój wpis do rejestru CEIDG i dokonać zmian we wpisie bez potrzeby odwiedzania rejestru ceidg.gov.pl. Dzięki tej zmianie przedsiębiorca zyska jedno Konto do sprawdzania powiadomień, statusów i historii realizowanych przez siebie spraw urzędowych, również tych, które dotyczą rejestru CEIDG. Natomiast urzędnicy otrzymają nowoczesne narzędzie, które uprości sprawną obsługę firm w gminie, a także zdecydowanie przyspieszy procesy wykonywane w codziennej pracy.
Wszystkie wnioski złożone przez przedsiębiorcę w formie:
- papierowej - jeżeli urzędnik zaczął wprowadzać wniosek 10.12.2021 r. (do godz. 17.00) i go nie podpisał, to wniosek zostanie usunięty i urzędnik będzie musiał 13.12.2021 r. wprowadzić go ponownie do systemu (na nowej wersji wniosku),
- semionline (wnioski w systemie Biznes.gov.pl oznaczone jako „podpisz w urzędzie”) – jeżeli przedsiębiorca nie zdążył go podpisać w urzędzie do 10.12.201 r. (do godz. 17.00), to urzędnik nie będzie go mógł odnaleźć w Aplikacji urzędnika – wnioski te zostaną usunięte. W takiej sytuacji przedsiębiorca po 13.12.2021 r. powinien jeszcze raz wypełnić wniosek CEIDG-1.
Wnioski podpisane 10.12.2021 r. przez przedsiębiorcę lub urzędnika będą przetwarzane przez system bez zmian i zgodnie z kolejnością złożenia.
Przedsiębiorca, tak jak do tej pory będzie mógł rozpocząć proces zakładania działalności gospodarczej wypełniając kreator elektroniczny, następnie wygenerować kod, który poda w urzędzie, by razem z urzędnikiem dokończyć proces rejestracji działalności.
Wniosek semionline (zwany przez urzędników „roboczym”) będzie dostępny dla usługi założenia działalności gospodarczej. Nie będzie natomiast takiej możliwości przy usłudze zmiany wpisu w CEIDG. Obserwując znacząco zwiększone wykorzystanie usług elektronicznych, chcąc też zmniejszyć liczbę spraw realizowanych osobiście w urzędzie, rekomendujemy zachęcanie przedsiębiorców do wykonywania działań zmiany, zawieszenia, zamknięcia lub wznowienia JDG elektronicznie przez Biznes.gov.pl. Usługa zmiany działalności gospodarczej - https://www.biznes.gov.pl/pl/opisy-procedur/-/proc/737 jest dostępna również dla pełnomocników przedsiębiorców. W razie problemów, zapraszamy do kontaktu z Centrum Pomocy Przedsiębiorcy, nr tel. 801-055-088 lub 22 765 67 32.
Liczba wyświetleń: 2305
Powrót